wtorek, 22 listopada 2016

5 sposobów na zabicie skuteczności marketingu!

5 sposobów na zabicie skuteczności marketingu!


Autor: Robert Wąsik


O tym, że każda strategia marketingowa ma jakieś plusy, pewnie już wiesz. Być może wiesz też, że jedynym plusem niektórych jest to, że uczą, żeby więcej ich nie tykać. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego pewne metody po prostu uparcie nie działają? Oto 5 najczęstszych powodów.


  1. Metody zużyte. Tutaj ukłon przede wszystkim w stronę wielbicieli metod SEO sprzed kilku lat: katalogów, precli itp. Kiedy jakieś 5 lat temu pisałem na swoim starym blogu, że korzystając z Artelis dwoma linkami osiągam lepszy wynik w pozycjonowaniu niż dominująca firma na rynku metodami zmasowanego ataku na dziesiątki tysięcy katalogów, zostałem nazwany oszustem. Nie zrobiło to na mnie wrażenia (na kliencie, który wtedy kupił te dwa linki też nie). Od tego czasu jednak SEO więcej mniej nie interesuje zawodowo – czytam tylko o tym, że biało-czarny zwierzyniec Google, siejąc pomór wśród precli i katalogów milcząco przyznał mi rację. Te metody równie skutecznie naprawiają pozycję, co chwilówki domowy budżet. Jedna wielka ściema, która nie ma prawa działać.

  2. Ignorowanie segmentu klientów. Błąd najczęściej nie wynika ze świadomego działania, tylko raczej braku świadomości. Sama kampania reklamowa to niewielki wydatek i żaden wysiłek w porównaniu z przygotowaniem gruntu. Badania rynku trzeba prowadzić regularnie, ale bardzo często nie muszą one polegać na ankietowaniu – na początek wystarcza eksperyment myślowy. Trzeba zrobić coś w rodzaju reverse engineering na własnych produktach i usługach: czym właściwie są, kto mógłby (i dlaczego) i szukać, a także w jaki sposób (o ile w ogóle) potrzeby klienta zostałyby zaspokojone. Wielu przedsiębiorców – być może Ty też – za bardzo kocha swoje produkty, żeby spojrzeń na nie krytycznym okiem. Prowadzi to często do przeoczenia ważnych cech własnego produktu, nieakcentowaniu ich w promocji i tym samym zignorowaniem całego, czasem bardzo dużego segmentu klientów.

  3. Łut szczęścia. W kampanii marketingowej ważny jest plan. Możesz mieć kiepskie materiały (ale zawsze ktoś na nie spojrzy), fatalnie napisać tekst reklamowy (szkoda, ale się zdarza), wybrać gorszy czas antenowy na nadanie klipu (ale lepszy zły niż żaden). Popełniać błędy należy jednak świadomie. Wyobraź sobie kierowcę, który pomyka sobie w zabudowanym 120/ godz (albo wyjrzyj przez okno, bo to nie kwestia wyobraźni). To zawsze zagrożenie. Jeśli jednak wie, że za 500 metrów jest zwężenie, to ma szansę wyjść z tego cało – jeśli nie… No cóż, szanse są dużo mniejsze, a to jeszcze nie jest najbardziej drastyczny przykład. Jeśli chcesz coś zareklamować, to nie rób tego od przypadku do przypadku. Jasne – taką metodą na chybił-trafił, też można coś ugrać, ale najczęściej się to nie opłaca, skoro można łatwo działać celniej.

  4. Kiepski partner. Zwykle kampanii reklamowej nie przeprowadzisz sam. Niezależnie od tego, co robisz w ramach promocji, potrzebujesz a) materiałów, b) doradztwa, c) sprzętu, d) nośnika, i tak dalej, i tak dalej. Jeśli piszesz artykuły, takie jak ten – musisz mieć partnerski serwis jako miejsce publikacji (a jeśli na własnym blogu – hosting), jeśli potrzebujesz ulotek, to drukarni, jeśli przyczepy reklamowej to kierowcy. Czasem to, że kampania reklamowa nie działa, wynika nie z Twojego błędu, tylko z tego, że zawali „ten drugi”. To chyba jeden z większych problemów technicznych, bo zanim znajdziesz dobrego partnera, to prawie na pewno parę razy się przejedziesz, co boli, ale ostatecznie prowadzi do celu.

  5. Zły język. Nie mam tu na myśli tylko języka mówionego czy pisanego. Chodzi raczej o niedopasowanie środka przekazu do charakterystyki treści i odbiorców. To tak, jakby motto zakładu pogrzebowego brzmiało „Nie martw się!”. Skądinąd właśnie po to takie firmy istnieją, ale przyznasz, że niekoniecznie brzmi to dobrze, zwłaszcza jeśli w formie graficznej byłoby przedstawione na tle wiosennej łąki. Wszystkie elementy osobno są OK, ale razem po prostu nie współgrają. A to skrajny przykład, bo czasem są takie grupy docelowe, które po prostu w ogóle nie reagują na materiały filmowe, nawet najlepsze, albo takie produkty, które bez sensu jest reklamować w gazetach (np. maszyny brajlowe).

Krótkie podsumowanie? Proszę bardzo: najpierw myśl, potem działaj. Pamiętaj, że nie ma metod uniwersalnych, niezawodnych i pewnych. Planuj, działaj, kontroluj i wygrywaj. To tyle. Proste? Proste!


Od Ciebie zależy, czy kampania przyniesie spodziewany efekt. Wybieraj skuteczne metody promocji!

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

19 komentarzy:

  1. Ma to cenne zastosowanie, gdy tworzymy nawet ofertę handlową czy inne teksty reklamowe, w tym teksty na strony www :)

    Ukazuje to specjalny poradnik na moim blogu o Copywritingu, SEO i Pozycjonowaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zwykle spotykam się z artykułami dotyczącymi aktywności niezbędnych do podjęcia. Miło więc zobaczyć uwagi na temat działań jakich należy się wystrzegać, to również bardzo ważne w efektywnej pracy. Faktycznie trzeba się zgodzić z treścią Twojego wpisu – dopasowanie treści do grupy odbiorców jest niezwykle ważne, podobnie jak przygotowanie dokładnie przemyślanej strategii marketingowej. Co do użytych metod – jestem zdania, że należy iść z duchem czasu i regularnie poznawać nowe, obowiązujące techniki. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. To prawda, strategia marketingowa musi być dobrze przemyślana. Trzeba być na czasie w najnowszych trendach w tej dziedzinie. To co było skuteczne kilka lat temu dziś może być jedynie przeszkodą.

    OdpowiedzUsuń
  4. osobiście uważam, że profesjonalna kampania reklamowa, prowadzona przez doświadczoną agencje reklamową, jak ta https://fabrykamarketingu.pl/seo-pozycjonowanie/ z która ja aktualnie współpracuję może przynieść na prawdę dobre efekty jeśli chodzi o promocję strony. Ale o tym na pewno musicie przekonać się sami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi dużo w pozycjonowaniu pomogło profesjonalnie wykonane zaplecze SEO https://dolp.pl/pozycjonowanie/zaplecze-seo-co-to-jest-i-jak-zrobic-je-dobrze/, które stanowi główne źródło linków do mojej strony. Profil linkowy danej strony jest często najważniejszym czynnikiem wpływającym na jej pozycjonowanie. Dlatego warto jest zgłosić się do fachowców, którzy mają doświadczenie w przygotowaniu takiego zaplecza.

      Usuń
  5. Jeśli współpracuje się z profesjonalną agencją, z doświadczeniem to można mieć pewność, że kampanie marketingowe będą przeprowadzane poprawnie

    OdpowiedzUsuń
  6. każda strategia marketingowa ma też swoje minusy i trzeba o tym pamiętać i w miarę możliwości je eliminować

    OdpowiedzUsuń
  7. Dlatego ważne jest zaplanowanie strategii marketingowej. Jeśli chodzi o reklamę lokalną to na pewno trzeba uczestniczyć w targach czy konferencjach, tak aby nasza marka zyskała na rozpoznawalności. Warto wtedy ze sobą brać przygotowane wcześniej rollupy https://adlove.pl/pl/rollupy-135 , które wzmocnią przekaz wizualny

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Natomiast tutaj http://moj-biznes.com.pl/rozne-typy-i-formy-wizytowek-na-co-sie-zdecydowac/ można znaleźć sposoby na to, by wzmocnić marketing. Pamiętajcie by korzystać z różnych metod, ale koniecznie dopasowanych do celow jakie chcemy osiągnąć

    OdpowiedzUsuń
  10. Wartościowe spostrzeżenia w tym temacie

    OdpowiedzUsuń
  11. Dodam jeszcze do dyskusji artykuł https://content-manager.pl/kanal-na-youtube-jak-go-prowadzic-by-osiagnac-sukces/ , w którym został bardzo ciekawie przedstawiony temat prowadzenia profilu na YT. Myślę, że to również bardzo dobry sposób na reklamowanie się w sieci

    OdpowiedzUsuń
  12. Marketing jest dobry i warto go wzmocnić dobrą reklamą. Genialną reklamą są dla nas wizytówki, które rozdajemy klientom. To one przypomną klientowi o nas i dzięki temu może on do nas wrócić.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zdecydowanie tych sposobów działania należy się wystrzegać w marketingu.

    OdpowiedzUsuń
  14. Warto sprawę dobrze przemyśleć.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawy wpis. Warto wiedzieć, jakie błędy się popełnia w marketingu, a także - to co ma sens, a co nie? Dlatego tutaj https://funkymedia.pl/marketing/seo/problemy-z-jakoscia-contentu-co-powinno-rankowac-w-google-jesli-nie-ma-ciekawych-tresci możecie dowiedzieć się - jakie problemy są z jakością contentu? Jak to się ma na rankowanie w google?

    OdpowiedzUsuń