wtorek, 26 listopada 2019

Jak napisać dobry post na blog, aby inni chcieli czytać?

Jak napisać dobry post na blog, aby inni chcieli czytać?


Autor: Ewa Maria Szulc


On pędzi przez Internet z prędkością 100 km na godzinę, gdy z impetem wpada na Twój blog. Rozgląda się przez moment, błyskawicznie skanuje wzrokiem tytuły i podobnie jak w przypadku spotkania kogoś w świecie rzeczywistym, masz tylko kilka sekund, aby zatrzymać jego uwagę na dłuższą chwilę.


Najważniejsze są tytuł i 2 pierwsze zdania - jeśli zaciekawią czytelnika, może przeczyta Twój post do końca. Nie łudź się nadzieją, że w postach najbardziej liczy się treść. Kluczowe są forma i sposób jej przekazywania, ponieważ aby odwiedzający zechciał przeczytać coś więcej niż tytuł, musi poczuć się zaciekawiony i co najważniejsze musi znaleźć w treści coś co jest ważne dla niego.
Zwróć uwagę na ostatnie 3 słowa - ważne dla niego, a nie dla Ciebie.

Zasiadasz do pisania. Zastanów się najpierw po co piszesz akurat ten post? Jaki cel chcesz osiągnąć, co chcesz aby czytelnik zrobił w efekcie przeczytania Twojego postu: przeszedł do sklepu i kupił, czy zapisał się na listę mailingową?
Czyli każdy post ma swój cel i aby go osiągnąć, musi przykuć uwagę, przekazać treść w przystępny sposób, powinien być trochę subiektywny i zachęcać wprost do tego czego oczekujesz po czytającym.

Jakie posty są dobre?

1. Dobry blog post jest tylko odrobinę osobisty.
Nie opowiadaj wszystkiego ze wszystkimi detalami, ale nawet jeśli prowadzisz blog biznesowy, czy branżowy, wtrącanie osobistych informacji nada Twojemu blogowi unikalnego charakteru i spowoduje, że czytelnicy poczują bardziej osobisty kontakt. Im bardziej osobiście będą traktowac Twoje wypowiedzi, tym częściej będą wracać.

2. Dobry post ma intrygujący tytuł i blisko związany z treścią.
Dobry tutuł powinien bezpośrednio dotykać sedna twojego posta. Jeśli będzie intrygujący bądź prowokujący, tym lepiej. Jeśli zastanawiasz się czy tytuł powinien być bardziej intrygujący, niż adekwatny do treści, wybierz raczej ten drugi.
Niech pusta kreatywność nie zwycięża nad rozsądkiem.
Jeśli treścią posta jest przepis jak najlepiej upiec chleb, to niech z tym będzie związany tytuł, a nie z jakością chleba ze sklepu. "Przepis na pyszny chleb na liściach dębowych - zrób to sam" będzie lepszym tytułem (choć może ten jest akurat mało intrygujący) niż sam "Chleb", czy "Ostatnio popsuł się smak chleba."

3. Dobry post jest skoncentrowany na przekazaniu sedna Twojej myśli.
Dobry post ma tylko jeden cel. Jeśli kusi Cię, aby opowiedzieć przy przepisie na chleb, co zrobił Twój wspanialy kot, to raczej napisz 2 posty. Potraktuj temat odrębnie. Łączenie tematów, rozmywa siłę przekazu.

4. Dobry post linkuje do ciekawych stron.
Twój czytelnik doceni chęć dzielenia się wiedzą i ułatwiania mu życia. Linkuj swoje posty do innych stron, tylko wtedy gdy w Twojej ocenie są wystarczająco ciekawe i dopasowane kontekstowo do Twojego bloga lub posta. Twoja użyteczność i chęć pomocy zostanie doceniona przez czytelników, którzy będą Ci wdzięczni za to, żewyszukałeś ciekawe strony na temat, który ich tak bardzo interesuje. Dzięki Tobie oszczędzają czas i tym chętniej będą Cię odwiedzać.

5. Dobry post zawiera świeżą treść.
Najlepiej, aby treść była całkowicie świeża i nowa, ale mogą to być również treści znane, ale podane w odświeżonej formie.
Nie oznacza, to że nie możesz publikować informacji ciekawych dla Twojej branży, ale nie powielaj treści. Najlepiej odnieś się do przekazywanej informacji i podaj ją własnymi słowami. Nawet nie myśl o tym, aby po prostu publikować te same treści, które znajdują się na innych stronach www.
Jeśli 'pobierzesz' czyjąś treść i opublikujesz bez zgody autora, nie sądź, że uda Ci się to ukryć. Istnieją obecnie w sieci bezpłatne narzędzia, które wyszukują identyczną treść. Łatwo jest ustalić, gdzie jest opublikowana wybrana treść, a autor pewnie będzie wiedział czy udzielił Ci zgody na publikację.

6. Dobry post jest przejrzysty.
Nie chodzi tylko o czcionkę, ale także styl pisania i strukturę tekstu. Dziel tekst na części, nadawaj im śródtytuły - pomyśl o czytelniku, dobrze gdyby wiedział czego i w którym momencie może się spodziewać.

7. Dobry blog post jest subiektywny.
Inni czytają blogi, ponieważ zawierają one mnóstwo ciekawych, praktycznych informacji oraz subiektywną ocenę tematów, zjawisk czy wydarzeń. Lubimy wiedzieć co inni sądzą na dany temat, dlatego lubimy czytać blogi. Blog nie jest odhumanizowaną publikacją. Osobowość autora i subiektywne oglądanie świata jego oczami może być wręcz fascynujące.

8. Dobry blog post nawiązuje do zainteresowań czytelników i do tematyki bloga.
Internauci odwiedzają Twój blog, ponieważ interesuje ich określony temat. Zmiana tematyki postów jest drugim w kolejności najważniejszym powodem porzucania bloga przez czytelników. Jeśli piszesz o dekoracji wnętrz, to zmiana tematyki na kulinarną spowoduje odejście dotychczasowych czytelników. Zanim pojawią się nowi upłynie dużo czasu, więc zastanów się dobrze zanim zaczniesz pisać o czymś innym. A jeśli chcesz koniecznie pisać blog kulinarny, to załóż nowy.


Jak się odmienić po 50tce - Znienacka45.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

34 komentarze:

  1. fakt, subiektywne są blogi ale to właśnie jest ich siłą

    OdpowiedzUsuń
  2. Nowe logo dla firmy od TemplateMonster. Wybierz spośród przygotowanych propozycji logo.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cenne wskazówki i porady. W internecie można spotkać wiele blogów, ale tylko garstka z nich jest warta uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  4. nie jest łatwo napisać dobry wpis specjalistyczny, szczególnie dla niektórych branż np. jak zareklamować taki produkt jak zapaska kelnerska krótka czy długa? trzeba wiedzieć co jest najważniejsze dla kupującego i na co on zwróci uwagę, a potem opisać to na blogu

    OdpowiedzUsuń
  5. ciekawie i zabawnie napisane :) miałam problem jak napisać posty na temat pieluch wielorazowych AIO, otulaczy, gatek i tak dalej by jednocześnie zawrzeć praktyczne wskazówki, jak i krótkie opisy każdej z wersji pieluch, ale dzięki praktycznym poradom mi się udało :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ja na swoim blogu firmowym piszę jak wygląda fotografia noworodkowa, jak się do niej przygotować, co zabrać, kiedy ustalić termin, tak by rodzice wszystko wiedzieli i nie musieli dzwonić z milionem pytań

    OdpowiedzUsuń
  7. Pisanie bloga to nie taka prosta sprawa jakby się mogło wydawać

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetnie napisany tekst, dodatkowo z przydatnymi radami

    OdpowiedzUsuń
  9. Dużo wartościowych informacji, świetny wpis

    OdpowiedzUsuń
  10. Przydatne informacje, świetny post

    OdpowiedzUsuń
  11. To faktycznie nie jest takie łatwe jak mogłoby się wydawać, wartościowe spostrzeżenia.

    OdpowiedzUsuń
  12. świetny blog i ciekawe treści.

    OdpowiedzUsuń
  13. Przydatne wskazówki zawarłeś w tym artykule, warto tutaj zajrzeć. Prowadzenie dobrego bloga, który przyciąga czytelników nie jest wcale łatwym zadaniem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Podoba mi się bardzo Twój styl pisania

    OdpowiedzUsuń
  15. fajny blog! będe częściej tu zaglądać

    OdpowiedzUsuń
  16. miło się czyta te wpisy!

    OdpowiedzUsuń
  17. wiele ciekawych treści tutaj.

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetne wskazówki, muszę zaglądać częściej.

    OdpowiedzUsuń
  19. Dużo wartościowych treści

    OdpowiedzUsuń
  20. W tym procesie ważne są umiejętności przekazywania naszych spostrzeżeń w ciekawy sposób.

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetne podsumowanie najważniejszych cech dobrego wpisu blogowego.

    OdpowiedzUsuń
  22. Wartościowy wpis i cenne wskazówki.
    Google ADS Bydgoszcz

    OdpowiedzUsuń
  23. Myślę że prawidłowa reklama bloga również przyciągnie odbiorców zainteresowanych tym konkretnym przekazem.

    OdpowiedzUsuń
  24. Pierwszy krok to tytuł aby zainteresować czytelnia

    OdpowiedzUsuń
  25. Czasami jest to troszkę szczęścia, tak mi się wydaje

    OdpowiedzUsuń
  26. Dziękuję za przydatne wskazówki dotyczące pisania blogów! Zgadzam się, że kluczowe są tytuł i pierwsze zdania, które muszą zainteresować czytelnika od razu. Ważne jest również skupienie się na konkretnym celu i dostarczanie wartościowej treści. Świetny artykuł!

    OdpowiedzUsuń
  27. Przeczytałem artykuł z zainteresowaniem. Podzielam zdanie autora, że kluczowe są tytuł i pierwsze zdania, które decydują o zainteresowaniu czytelnika. Cenne wskazówki na temat pisania blogów, które na pewno wykorzystam w swojej działalności. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo interesujące wskazówki dotyczące pisania blogów! Zgodzę się, że kluczowe są tytuł i pierwsze zdania, które muszą wzbudzić zainteresowanie czytelnika od razu. Ważne jest również skupienie się na konkretnym celu i dostarczenie wartościowej treści. Świetny artykuł!

    OdpowiedzUsuń