niedziela, 8 grudnia 2013

Po co piszemy notki prasowe? Praktyczne wskazówki (cz.II)

Po co piszemy notki prasowe? Praktyczne wskazówki (cz.II)


Autor: Monika Świetlińska


Prawa do artykułu posiada
Agencja Interaktywna
Centrum Internetowe


Wiemy już, jak napisać notkę, jak powinna być skonstruowana, wiemy, że jej podstawowym zadaniem jest informowanie o nas samych, a my to marka, produkt, usługa i wszystko to, co robimy, aby utrzymać się na rynku. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć?


Przede wszystkim to, jakich błędów unikać przy tworzeniu notki.

Oto najważniejsze z nich:

1. Zapominamy, o czym tak naprawdę piszemy i w konsekwencji powstaje tzn. "paplanina", a nie czysta informacja o produkcie czy wydarzeniu związanym z firmą.
2. Błędy ortograficzne, stylistyczne, logiczne, merytoryczne, literówki, branżowe nazewnictwo, zwroty obcojęzyczne, obraźliwe słownictwo.
3. Nieprzestrzeganie zasady odwróconej piramidy, a konsekwencją tego jest chaos, bo informacje są niespójne. Zasady konstrukcji znajdują się tu: http://www.blog.ci.net.pl/abc-skutecznej-notki-prasowej-%E2%80%93-15-praktycznych-wskazowek/
4. Informacje są nieaktualne.
5. Wychwalanie i używanie przedrostka: naj... po co pisać, że produkt jest naj... skoro wiemy, że taki nie jest. Ma swoje zalety, ale bez przesady.
6. Za długa i nużąca treść.
7. Brak zgody na upublicznianie czyichś wypowiedzi.
8. Wysyłanie materiałów multimedialnych bez podania nazwiska osoby, która je wykonała (o tym w prawie autorskim i prasowym - zachęcam do zapoznania się z nimi).
9. Wysyłanie tej samej notki do wszystkich dziennikarzy, których adresy wpadną na do ręki.
10. Nie zwracanie się indywidualnie do redaktora, któremu wysyłamy notkę.
11. Notoryczne nieprzestrzeganie tzw. deadline'a - obiecując przesłanie informacji do konkretnej godziny i konkretnego dnia zróbmy wszystko, aby dotrzymać słowa.

Jakie zadania powinna spełniać dobrze napisana notka prasowa?

* Ma informować o faktach bez komentowania, to czyste sprawozdanie z faktu (sytuacji, opinii, akcji, myśli).
* Ma w nienachalny sposób mówić o korzyściach płynących z informacji zawartych w notce.
* Informacja z notki trafia do grupy potencjalnych klientów - wysyłamy ją do serwisów "po fachu".
* Zwiększa się w społeczeństwie (internetowym) świadomość istnienia naszej firmy.
* Współpracując z mediami, dajemy poczucie, ze nie istniejemy sami dla siebie, ale potrafimy i chcemy współpracować z innymi.
* Wysyłając redaktorowi porządna notkę i trzymając sią zasad opisanych wcześniej, udowadniamy, ze jesteśmy profesjonalistami i warto o nas pisać,
* Notka zwiększa skuteczność kampanii promocyjnych - choć nie jest reklamą zwiększa nasze szanse na rynku - pokazujemy się światu przez media (które przecież mają wpływ na kształtowanie się opinii ich odbiorców).
* Są bezpłatne - za publikacje nic nie płacimy - zmniejszają więc koszty promocji.
* Przez brak komentarzy i subiektywnych opinii, ale ze wskazaniem korzyści, nienachalna notka pozwala czytelnikowi samodzielnie zdecydować o zakupie opisanego produktu.
* Odpowiednio skonstruowana i zawierająca właściwe treści pomaga w pozyskaniu nowych klientów.

Sporo tych funkcji, jak na z pozoru niewiele znaczącą notkę, prawda? Dlatego uważam, że nie ma co zastanawiać się nad tym, czy kontynuować współpracę z mediami czy dopiero ją rozpocząć... - odpowiedź na oba pytania będzie brzmiała: TAK. To prosty, a co ważniejsze darmowy sposób promocji. Nie zapominajmy, że media to czwarta władza, a internet w zawrotnym tempie zdobywa zaufanie społeczeństwa. Warto to wykorzystać.


Monika Świetlińska,
Centrum Internetowe
www.ci.net.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Po co piszemy notki prasowe? Praktyczne wskazówki (cz. I)

Po co piszemy notki prasowe? Praktyczne wskazówki (cz. I)


Autor: Monika Świetlińska


Prawa do artykułu posiada
Agencja Interaktywna
Centrum Internetowe

Pytanie na pierwszy rzut oka wydaje się dość banalne. A i owszem. Notka, notatka, informacja prasowa ma... informować - to podstawowa funkcja notki. Co jeszcze należy o niej wiedzieć?


Powinna ona zapoznać czytelników np. branżowych serwisów internetowych z naszą ofertą - produktem lub usługą. Ale... nie na tym rola notatki się kończy.

Przypomnę pokrótce, jaka powinna być skuteczna notka, bo pisząc o roli notatki w kontaktach z mediami, bierzemy pod uwagę tylko te, które zostały skonstruowane we właściwy sposób. Pisane bez znajomości zasad można od razu wyrzucić do kosza: szkoda czasu Twojego i redaktorów.

Co cechuje dobrą notatkę prasową?

1. zwięzłość,
2. jasność i precyzja,
3. konstrukcja według odwróconej piramidy,
4. obiektywność,
5. brak komentarzy i własnych opinii,
6. neutralność,
7. zgodność z prawdą,
8. aktualność,
9. wartościowość (korzyść dla czytelnika z przeczytania notki),
10. obecność cytatów, wypowiedzi innych osób, statystyk, dat i nazwisk,
11. brak branżowego słownictwa na rzecz języka potocznego,
12. używanie trzeciej osoby w odniesieniu do siebie,
13. brak zachwalania - notka to czysta informacja.

Kiedy Twoja notatka spełnia te kryteria połowę sukcesu masz już za sobą. Istnieje szansa, że redaktor serwisu ją przeczyta, mało tego: uzna ją za tak interesującą, że zamieści w swoim serwisie.

Czego może dotyczyć notka prasowa?

Wszystkiego tego, o czym można poinformować... o nowym produkcie, usłudze, o firmie, o wydarzeniu, które organizujesz itd... Co opiszesz, zależy tylko od Ciebie. Pamiętaj tylko o zasadach.

Masz już gotową notkę... co dalej?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, kto jest Twoim odbiorcą. Nie traktuj nikogo przedmiotowo. Notka, którą wyślesz do kilku serwisów czy gazet może mieć tę samą treść, ale nie zapomnij, aby do redaktora, któremu przekażesz informację, zwrócić się z imienia i nazwiska. Sprawdź nazwisko kilka razy - złota zasada szeroko rozumianego dziennikarstwa mówi o tym, że pomyłka w nazwisku to najgorszy błąd sztuki dziennikarskiej i jest wręcz tak samo hańbiący jak pisanie niezgodnie z prawdą.

Stwórz bazę serwisów internetowych, które związane są z Twoją branżą. Zdobądź dane redaktorów odpowiedzialnych za ich prowadzenie i prześlij im notkę. Zanim ją wyślesz rzuć okiem jeszcze raz na poprawność. Najlepiej poproś kogoś, aby przejrzał treść.

Postaraj się, aby do tekstu dołączone były elementy multimedialne: video, zdjęcia, prezentacje itp. Weź pod uwagę fakt, że skrzynka odbiorcy Twojej wiadomości może ich nie przyjąć ze względu na za dużą pojemność załącznika. Staraj się przesyłać załączniki zapisane w standardowych programach, np. z rozszerzeniami doc, txt, jpg czy avi.

Kiedy wyślesz już swoja notatkę z załącznikami nie wydzwaniaj do redakcji i nie pytaj, czy notatka zostanie opublikowana i jak duże zmiany wprowadził redaktor? To straszni irytuje i w nadmiarze Twojej ingerencji redaktor może dla świętego spokoju zrezygnować z niej.

Jakich błędów należy unikać przy tworzeniu notatek do mediów? Co dają nam dobrze napisane i opublikowane notatki? Wszelkie wątpliwości postaram się rozwiązać w kolejnej części tego tematu.


Monika Świetlińska,
Centrum Internetowe
www.ci.net.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak napisać dobrą informację prasową?

Jak napisać dobrą informację prasową?


Autor: Marcin Jankowski


Przeczytaj poradę jak poprawnie i ciekawie napisać informację prasową, która zainteresuje czytelników i redakcje serwisów internetowych.


Każdy umie pisać - jeden lepiej drugi gorzej. Ale każdy kto chce opublikować komunikat prasowy chce aby zainteresował on czytelników i spowodował popularność opisywanego produktu czy wydarzenia. Informacja prasowa jest nadal dla wielu podstawowym źródłem komunikacji ze światem mediów.

Poniżej chciałbym w skrócie przedstawić kilka porad jak powinna wyglądać dobrze napisana informacja prasowa.

Najważniejszym elementem każdego tekstu, każdego artykułu czy wiadomości prasowej jest tytuł. Większość z nas od przeglądania aktualnych wiadomości zaczyna od przeczytania właśnie tytułu. Jeżeli będzie ciekawy to zaczynamy czytać całą wiadomość jeśli nie przechodzimy do kolejnego. Tytuł powinien składać się maksymalnie z 12 słów.

Kolejnym elementem jest ogólne streszczenie całej wiadomości. Każde kolejne zdanie powinno poruszać coraz mniej szczegółów. Skonstruuj tę część aby składała się z kilku akapitów. Odpowiedz na kilka pytań: Kto?, Co?, Kiedy?, Gdzie? i Dlaczego? Pisząc informację prasową pisz o rzeczach ważnych dla czytelnika.

Informacja powinna być pisana zwięźle i konkretnie faktów, których dotyczy. Pisz ją w 3 osobie. Nie używaj wykrzykników ani podkreśleń. Co najwyżej kursywę.

Końcowy akapit powinien zawierać dane organizacji, której dotyczy – nazwę, dane adresowe i kontaktowe.

Cała informacja prasowa powinna się składać z około 350 słów. Jedna strona formatu A4. Kiedy już skończysz pisać informację daj ją przeczytać osobie, która nic o sprawie nie i określi czy tekst jest napisany merytorycznie.

Co do publikacji informacji prasowej możesz ją rozesłać do różnych redakcji oraz serwisów internetowych, które opublikują Twój tekst.


Witam proszę o publikację tekstu zawierającego linki w treści bez znacznika nofollow. Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Copywriter - Co musi wiedzieć copywriter o twoim produkcie zanim napisze ofertę/reklamę?

Copywriter - Co musi wiedzieć copywriter o twoim produkcie zanim napisze ofertę/reklamę?


Autor: Rafał Lipnicki


Czy wiesz, co copywriter powinien wiedzieć na temat twojego produktu albo usługi zanim zacznie pisać dla niego reklamę lub ofertę? Przeczytaj poniższy artykuł o copywritingu, żeby się tego dowiedzieć.


Zanim copywriter napisze pierwsze zdanie oferty, to musi mieć wiedzę na temat:

1. celu oferty
2. co jest grupą docelową
3. produktu albo usługi


Cel oferty - tzn. co chcesz, żeby oferta osiągnęła. Co chcesz, żeby czytający zrobił? Nie musi to być od razu sprzedaż, ale np. prośba o wysłanie broszury, telefon do ciebie, umówienie się na spotkanie itd.

Im copywriter więcej wie o grupie docelowej dla produktu/usługi, tym łatwiej będzie mu przekonać tę grupę do tego, że rzeczywiście warto zainwestować w to, co proponujesz.

Im większa jest wiedza copywritera na temat grupy docelowej, tym najczęściej skuteczniejsza jest oferta.

Jedna rzecz to określić grupę docelową, a druga to zdobyć na jej temat jak najwięcej informacji. Nie jest to bardzo łatwe, ale też nie musi wymagać wielkich kosztów - co jest dobrą wiadomością dla małych firm.

Copywriter powinien "wczuć się" w przedstawiciela grupy docelowej. Jeśli kiedyś spuściłeś z oczu dziecko (przyjaciela, kota albo psa) i nie mogłeś go znaleźć, to pewnie próbowałeś domyślić się gdzie poszło – możliwe, że starałeś się myśleć w taki sposób, w jaki mogło myśleć dziecko. Mniej więcej na tym samym polega "domyślanie się" potrzeb, jakie może mieć grupa docelowa dla produktu/usługi.

Zwykle trzeba:

1. Czytać gazety, czasopisma, książki, które czyta grupa docelowa.
2. Oglądać filmy, programy telewizyjne.
3. Tak samo postępować w przypadku programów radiowych.
4. Rozmawiać z ludźmi, którzy mogą być potencjalnymi klientami.
5. Analizować oferty/reklamy konkurencji (jeśli są dobre).


Oprócz wiedzy na temat grupy docelowej, na potrzeby copywritingu copywriter powinien wiedzieć jak najwięcej na temat produktu, który opisuje. Powinien zadać takie pytania jak:

1. Co to jest? Z czego ten produkt jest zrobiony?
2. Dlaczego został stworzony albo wymyślony?
3. Skąd się wziął?
4. Od kiedy jest na rynku? Kiedy został wymyślony?
5. Jak został stworzony? Jakie są korzyści z używania tego produktu?


Potrzebujesz skutecznej oferty, która sprzeda twój produkt lub usługę? Zobacz teraz: http://www.marketing21.pl/copywriting-skuteczna-ofert-na-strone-www/

Rafał Lipnicki -- Marketing21.pl Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

wtorek, 12 lutego 2013

Copywriting - Jak powinna wyglądać twoja oferta?

Copywriting - Jak powinna wyglądać twoja oferta?

Autorem artykułu jest Rafał Lipnicki


Czy wiesz jak powinna wyglądać twoja oferta? Co zrobić, żeby nie była nachalna? Jak sprawić, żeby potencjalni klienci chętnie ją czytali? Jeśli przeczytasz ten artykuł, dowiesz się tego.

Każdego dnia człowiek ogląda średnio 3,5 tys. reklam. Zobaczy je w telewizji, na billboardach i posłucha w radiu. Mało prawdopodobne, żeby taka osoba chciała zobaczyć na stronie www twojej firmy kolejną nachalną reklamę.

Istnieje pewna, raczej niewielka, grupa użytkowników Internetu, która dokładnie wie, co chce kupić i szuka tylko najkorzystniejszej oferty. Ale jest też druga grupa, dużo większa, która jest zwyczajnie niezdecydowana. Ta grupa szuka przede wszystkim informacji.

Niewiele jest ludzi, którzy przeglądają strony internetowe po to tylko, żeby czytać reklamy. Większość z nich chce najpierw znaleźć wartościowe informacje i dopiero później dzięki nim podjąć decyzję o zakupie. (Dlatego copywriting i pisanie skutecznych i równocześnie ciekawych ofert tak dobrze sprawdza się w Internecie).

Nie chodzi tu tylko o drogie produkty. Zanim klient kupi coś taniego, np. książkę, również musi się chwilę zastanowić. Wiele osób zanim kupi książkę przegląda recenzje i opinie innych czytelników, żeby upewnić się, że warto poświęcić czas i pieniądze na jakiś tytuł.

Wiele firm traktuje Internet jak jakiś wielki kanał sprzedaży wysyłkowej (prawie jak Telesklep albo Mango24). Strony takich firm to albo nieskuteczna i nachalna reklama, albo - druga skrajność - nieskuteczna i niekonkretna reklama jak z ulotki.

Copywriter powinien najpierw napisać na stronie WWW o problemach klienta i o tym jak je rozwiązać dzięki konkretnemu produktowi albo usłudze, a dopiero potem przekonać do tego, że warto wydać na to rozwiązanie pieniądze.

Strona www firmy nie może być "normalną" reklamą. Taka strona powinna pomagać klientom. Dać im informacje, których szukują. Być raczej poradą niż wciskaniem rozwiązań, które sprzedaje firma. Według Davida Ogilvy-ego tekst-ofertę, która przypomina artykuł przeczyta sześciokrotnie więcej osób niż zwykłą reklamę. Dlatego warto zainwestować w profesjonalny copywriting, bo im więcej osób przeczyta twoją ofertę, tym więcej z niej skorzysta.

---

Potrzebujesz skutecznej oferty, która sprzeda twój produkt lub usługę? Zobacz teraz: http://www.marketing21.pl/copywriting-skuteczna-ofert-na-strone-www/

Rafał Lipnicki -- Marketing21.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl