sobota, 19 września 2015

Automatyczny spis treści w Open Office i pokrewnych

Automatyczny spis treści w Open Office i pokrewnych


Autor: Robert Wąsik


Open Office ma coraz więcej zwolenników. Ten darmowy odpowiednik pakietu Office, sygnowanego logo Microsoft, zapewnia podobną funkcjonalność przy znacznie mniejszej wadze i większej prostocie obsługi. Obrazu dopełnia fakt, że jest darmowy. Przyzwyczajeni do MS Office jednak czasem nie możemy znaleźć ważnych funkcji.


Pisanie dokumentów dłuższych niż kilka stron, zwykle kończy się totalnym chaosem. Szczególnym przypadkiem takich prac są wszelkiego rozprawy naukowe, począwszy już od prac licencjackich i magisterskich. Umiejętność przeprowadzenia badań to jedno, przelanie wyników zrozumiałym językiem na ekran to inna sprawa, a uporządkowanie tego w jakąś systematyczną strukturę to często największy kłopot. Gdyby tylko dało się wstawić jakiś spis treści...

Oczywiście, że się da. OO i jego pokrewne utwory, z których szczególnie polecam Libre Office, z którego sam na co dzień korzystam i w pracy zawodowej, i do celów prywatnych, dają możliwość wstawienia automatycznego spisu treści za pomocą kilku kliknięć.

Podstawa: z paska menu wybieramy pozycję Wstaw, a następnie Indeksy i Spisy i Indeksy i Spisy. Wyświetli się okno, w którym tylko upewniamy się, że wybrany został typ spisu „Spis treści”. Jeśli wcześniej nie eksperymentowaliśmy na formacie dokumentu, możemy zamknąć okno bez sprawdzania innych zakładek. Spis zostanie wstawiony w miejscu, w którym mieliśmy wcześniej ustawiony kursor.
Oczywiście na początku spis jest pusty. Aby go czymś zapełnić, nie możemy po prostu ustawić tam kursora i pisać - domyślnie pole zajęte przez spis treści jest chronione przed ręcznymi zmianami. Wypełnianie spisu treści odbywa się przez wykorzystanie stylów. W zależności od tego, jak ustawiliśmy sobie paski narzędziowe, ikona stylów może być w różnym miejscu, szukajmy jej jednak koło pola wyboru czcionki. Od tej pory zasada jest jedna: posługując się stylami numerowanymi o nazwie „Spis treści”, formatujemy tytuły rozdziałów, podrozdziałów itd.
W większości przypadków spis po tym zabiegu pozostanie pusty. Jeśli tak jest, z menu kontekstowego, które wywołamy, klikając na spisie prawym przyciskiem myszy, wybieramy opcję aktualizacji. Voila. Gotowe.

Wyższa szkoła jazdy to zmuszenie spisu, aby pracował według innej numeracji stron - zwykle, zamiast walczyć z tym problemem, omija się go, tworząc stronę tytułową w innym pliku, albo odblokowując ręczną edycję i przesuwając ręcznie numerację o żądaną wartość. Nie jest to wprawdzie rozwiązanie idealne, ale jeśli ktoś z tej opcji korzysta raz na rok, w zupełności wystarczy.


Rober W., założyciel portalu pracamagisterska.biz.pl, oferującego profesjonalne formatowanie i korektę prac licencjackich i magisterskich.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Produkt dobrze opisany - jak powinien wygladać opis produktu w sklepie internetowym?

Produkt dobrze opisany - jak powinien wygladać opis produktu w sklepie internetowym?


Autor: Kamil Mucha


Sklepy internetowe są dziś zupełnie zwyczajnym sposobem robienia zakupów. Ich jakość jest analogiczna do tradycyjnych punktów handlowych. Zdarzają się zarówno stragany z dykty, jak i ekskluzywne butiki. Witryny, które można porównać do tych najlepszych, są nieliczne, a ich przygotowanie wymaga znacznego wysiłku


Jednym z najistotniejszych elementów sklepu internetowego, jest jego oferta. Nie chodzi jednak bynajmniej wyłącznie o jakość samego produktu. Niemal równie istotny jest sposób jego przedstawienia. Cóż z tego, że proponowane narzędzia są niemal niezniszczalne i wykonane z najlepszego gatunku stali szlachetnej, jeśli potencjalny klient nie wie o tym, lub nie zdaje sobie sprawy z zalet takiego rozwiązania?

Warto przedstawić je w kilku zdaniach. Jest to tym ważniejsze, że gość sklepu internetowego może pozwolić sobie na bycie bardziej wybrednym, niż gdyby wszedł do tradycyjnego punktu handlowego. Przede wszystkim jest mu znacznie łatwiej wyszukać ofertę innego sprzedawcy. Nie ma też możliwości dotknięcia potrzebnej mu rzeczy, obejrzenia jej z różnych stron i porozmawiania z uśmiechniętą ekspedientką czy pomocnym konsultantem. W sieci sprzedający musi zastąpić to wszystko za pomocą zdjęcia i opisu produktu.

Dobrze wykonana fotografia może przyciągnąć uwagę gości, ale dopiero tekst przykuje ją na tyle długo, by wizyta zakończyła się zakupem oferowanego dobra. Każda kategoria produktów wymaga odrębnego podejścia, jak też znajomości branży i potencjalnych odbiorców. Pewne cechy jednak są wspólne. Pozwoli to przede wszystkim uniknąć błędów owocujących brakiem wzrostu sprzedaży po zamieszczeniu opisów.

Rozmiar ma znaczenie

Im więcej zamieszczonego tekstu, tym więcej zmieści się w nim informacji przeznaczonych dla klienta i zachęt, które przekonają go by powziął właściwą decyzję. Zbytnia nadbudowa opisów zmniejsza jednak ich czytelność, a duże bloki zwartego tekstu mogą zostać pominięte przez mniej cierpliwych czytelników. Ponadto, istotne jest wyważenie ilości umieszczanych znaków w stosunku do rozmiaru zdjęcia. Opisy rzetelne, a jednocześnie przystępne dla czytelnika zawierają się zazwyczaj w przedziale 400-800 znaków ze spacjami. Dla porównania - w takich granicach mieści się również większość akapitów niniejszego tekstu.

Granice nie są tu określone sztywno. W przypadku wyjątkowo prostych i szeroko znanych produktów wystarczający będzie opis na 200-400 znaków. Pozostawi on jednak wrażenie zbyt małej ilości informacji. Tekst może być również dłuższy, lecz w przypadku przekroczenia 1000 znaków warto zastanowić się nad podzieleniem go. Wówczas podstawowy opis zostaje skrócony do kilkuset znaków, natomiast jego pozostała część pojawi się na ekranie czytelnika po wybraniu zakładki „dowiedz się więcej”. Wówczas mamy pewność, że wnikliwy gość znajdzie tam to czego szuka, a mniej wymagający nie zostanie przytłoczony ilością słów.

W odpowiednim miejscu i czasie

Opis przypisany jest do konkretnego produktu i powinien być kojarzony wyłącznie z nim. Dlatego ważne jest, by gość sklepu internetowego mógł zapoznać się dokładnie w momencie, w którym zwróci uwagę na jego nazwę lub zdjęcie. Opisy wyświetlające się już podczas przeglądania ogólnej oferty, znacząco zmniejszają jej czytelność, powodują wrażenie chaosu, a nawet mogą wprowadzić w błąd potencjalnego klienta. Badania wykazały, że umysł współczesnego człowieka zdolny jest do wybiórczego przyswajania informacji. Jeśli dojdzie przykładowo do skojarzenia ceny jednego produktu z wizerunkiem drugiego, kupujący może poczuć się zawiedziony.

Znacznie korzystniej dla sprzedawcy jest umieścić opisy produktów tak, by pojawiały się one dopiero po wybraniu przez odwiedzającego ikony konkretnego produktu, lub przynajmniej wąskiej ich kategorii. Tekst może zostać umieszczony pod, lub obok elementów takich jak zdjęcie czy nazwa własna produktu. Nie powinien znajdować się ponad nimi. Jego wartość ograniczy także ukrycie go całkowicie w dodatkowej zakładce „opis”. Mniej uważny klient może wówczas przeoczyć opis i sprzedawca traci okazję zainteresowania go swoją ofertą.

Wartość merytoryczna

W poprzednich akapitach opis został dookreślony co do długości i umiejscowienia na stronie www. By spełnił swoje zadanie, musi jeszcze przekonać potencjalnego nabywcę o niewątpliwych korzyściach wybrania właśnie tego produktu. Potrzebne jest tu wyważenie tekstu tak, by przy zachowaniu rozsądnej ilości znaków klient zarówno zapoznał się z rzeczywistymi cechami produktu, jak i został przekonany do zakupu.

Rzetelne zamieszczenie informacji i danych technicznych jest obowiązkiem sprzedawcy. Nie znaczy to, że nie mogą one zostać wplecione w przyjazny dla czytelnika i poprawny stylistycznie opis. Wartość merytoryczna pozostaje tu bez zmian, natomiast poprawia się odbiór produktu i samego sklepu. Istotne szczegóły nie mogą zostać pominięte i jeśli opis skupia się na innych walorach produktu, mogą zostać umieszczone poniżej w formie wypunktowania. Informacji oczywistych nie umieszcza się w opisie produktu, warto jednak pamiętać, że wiedza odbiorcy nie musi być równie zaawansowana jak sprzedawcy, który na co dzień styka się z daną rzeczą.

Korzyści

Merytoryczny opis wystarcza, by zainteresować profesjonalistów, którzy kierują się wyłącznie rachunkiem ekonomicznym. Na decyzję znakomitej większości konsumentów oprócz ceny i jakości wpływają również czynniki subiektywne: doświadczenie i emocje. Opis produktu może odwołać się do nich. Ułatwienie klientowi wyobrażenia sobie, że posiada już dany produkt i zyskuje na tym, jest najlepszym sposobem zawarcia transakcji. Kupujący chce zaspokoić swoją potrzebę, a sprzedawca w myśl zasady „Czym mogę służyć?” powinien mu z tym pomóc.

Motywacje odbiorców mogą być różne, przeważnie jednak można odgadnąć je na podstawie poszukiwanego produktu. I tak, fotel powinien zapewniać wygodę, ubezpieczenie gwarantować spokojną przyszłość, a wino cieszyć smakiem i wyjątkowym bukietem. Zamieszczając w opisie produktu zdanie lub dwa, które nakierują wyobraźnię klienta na pozytywne odczucia, sprzedający zyskuje znaczącą przewagę nad konkurencją, jednocześnie nie wprowadzając w błąd gościa sklepu. Przypomina mu to jedynie, że to czego potrzebuje, jest na wyciągnięcie ręki.

Dobrze opisany produkt znacznie szybciej znajduje chętnych do nabycia go. Odciąża również dział obsługi klienta i buduje wizerunek całej firmy jako przyjaznej klientowi.


Zamów profesjonalne opisy produktów i ciesz się wzrostem zysków.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Co to jest copywriting?

Co to jest COPYWRITING?


Autor: Gasiu


W czasach coraz większego bezrobocia otwiera się przed nami nowy kierunek, szansa dla ludzi, którzy chcą pracować, rozwijać się i spełniać swoje marzenia.


Co to jest COPYWRITING?

Co to właściwie jest copywriting?

Pojęcie copywritingu dla wielu osób wciąż brzmi dość zagadkowo, nawet pomimo faktu, iż w Internecie staje się narzędziem coraz potężniejszym.
Copywriting jest usługą polegającą na tworzeniu tekstów na różne tematy (często są to teksty reklamowe) oraz sloganów i zwrotów reklamowych. Copywriterzy zajmują się pisaniem różnego rodzaju tekstów, na przykład do reklam, ulotek, bannerów, broszur, spotów radiowych i telewizyjnych, a coraz częściej tekstów przeznaczonych na strony internetowe.
Obecnie zauważa się coraz większe zapotrzebowanie na usługi copywritingu. Jest to spowodowane w dużym stopniu dynamicznym rozwojem marketingu internetowego, a także innych tego typu pokrewnych branży.

images?q=tbn:ANd9GcSNJBng5Hc8w6ImAYR9Z5G_nycX_NNmp4gBDIwyZ51jot-uQ1N_Lg


Copywriting jest profesją, która może przynieść nam spore dochody za to, że poświęcamy swój czas i w pewnym sensie oferujemy swoją kreatywność czy pomysłowość. Copywriter sprzedaje bowiem swój czas, który przeznacza na napisanie tekstów, a także swoje pomysły zawarte w artykułach. Aby rozpocząć pracę w charakterze copywritera nie musimy mieć kapitału początkowego, a wszystko, co jest nam potrzebne do rozpoczęcia pracy, to szczere chęci i wolny czas.


Współczesny copywriting ma wielkie pole do popisu. I to nie tylko dlatego, że przed copywriterem otwierają się coraz nowe obszary działania i że otrzymuje on do ręki nowe narzędzia pracy. Ale też dlatego, że konkurencja na rynku nigdy nie śpi. Redagując treść należy mieć przede wszystkim świadomość tego, że piszemy dla odbiorcy, a nie dla siebie samego. Wbrew pozorom bardzo często o tym zapominamy. Tak też powstają teksty wychwalające firmę, które nic nie oferują klientowi i w żaden sposób nie zachęcają go do skorzystania z naszej oferty.
PAMIĘTAJ, PO PIERWSZE KLIENT I JEGO KORZYŚCI.


Więcej informacji na www.grzegorzidzikowski1975.blogspot.com

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak pisać teksty do Internetu?

Jak pisać teksty do Internetu?


Autor: Mariusz Gleba



Wiemy już, że teksty publikowane w sieci nie tylko wyglądają inaczej niż te klasyczne, ale również zupełnie inaczej są odbierane przez internetowego czytelnika. Czy istnieją uniwersalne zasady, jak tworzyć teksty do Internetu, aby zachęcały i jednocześnie nie „męczyły” czytelnika?



Jedną z podstawowych różnic pomiędzy tekstem na kartce gazety czy książki oraz tym, co widzimy codziennie na ekranach naszych monitorów, jest formatowanie. Wprawny copywriter oraz redaktor gazety internetowej zdaje sobie sprawę z tych różnic, dlatego priorytetową sprawą jest dbanie o jak najlepszy wygląd tekstu. Ma to niebagatelne znaczenie – czytelnik internetowy nie tylko nie czyta tekstu, ale wyłącznie „przepływa” po nim wzrokiem. Odpowiednie ułożenie materiału, podział, pozwoli mu odnaleźć informacje, które go interesują, a tym samym – pozwolą zatrzymać go na dłużej na naszej witrynie!
Pamiętajmy również o badaniach dotyczących eye-trackingu: to, jak skanuje wzrokiem tekst internetowy czytelnik znacznie różni się od czytania klasycznych książek.

Przejrzystość tekstu to również powszechna sztuczka używana przez webwriterów. Wiedzą, że aby niejako oszukać czytelnika, muszą edytować tekst tak, aby nie czuł się on znużony czytaniem. Aby to osiągnąć, dzielą tekst na niewielkie akapity (zazwyczaj zawierające jeden konkretny wątek), dodają śródtytuły (pozwalające na ocenę, czy kolejne akapity nas zainteresują czy też nie) oraz wspomagają tekst wyliczeniami. Te ostatnie świetnie sprawdzają się podczas czytania na monitorze: nie tylko porządkują tekst, ale pomagają zapamiętać najważniejsze informacje. Oczywiście istotne są również tytuły – to ich treść głównie przyciąga czytelników.

Ważne okaże się również odpowiednie dobranie czcionki, jej kolor i tło. Te dwa ostatnie aspekty również posiadają kolosalne znaczenie podczas odbioru tekstu. Istotne jest wyrównanie do lewej strony oraz zadbanie, aby linijki nie ciągnęły się na całej długości ekranu z lewej do prawej strony. Copywriterzy zalecają również tworzenie krótkich zdań. Zdania wielokrotnie złożone doskonale sprawdzają się w literaturze, niekoniecznie w tekstach użytkowych. Im dłuższe zdanie, tym szybciej czytelnik internetowy zniechęca się, gubiąc niejednokrotnie wątek.

Pisz rzeczowo!

Podstawową zasadą tworzenia tekstów internetowych jest ich rzeczowość i zwięzłość. Żaden czytelnik internetowy nie zechce poświęcić nawet chwili, kiedy zobaczy długi tekst – im więcej treści, tym mniej uwagi! Specjaliści zalecają skrócenie gotowego tekstu o... 50%, mimo iż wydaje się to niemożliwe, taki zabieg pozwoli uniknąć zbędnych ozdobników w tekście i „wyciągnąć” z niego tylko to, co najistotniejsze. Warto zastosować tutaj zasadę „odwróconej piramidy”, gdzie najwięcej miejsca poświęcimy najważniejszym informacjom, w nieco mniejszym stopniu zajmiemy się szczegółowymi informacjami, a w najmniejszym stopniu – wątkami pobocznymi. Specjaliści podpowiadają, że webwriting powinien być niczym dobra rozmowa – treściwa oraz rzeczowa.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Copywriting króciutki przewodnik dla początkujących

Copywriting króciutki przewodnik dla początkujących


Autor: Jane Kubica


Gdy słyszę, że ktoś nazywa siebie copywriterem, natychmiast mam ochotę dopytać: „A jakim?” Tak się bowiem składa, że również pracuję jako copywriter. Tylko że tym mianem możemy nazwać osoby zajmujące się różnymi rzeczami. Niniejszy tekst będzie próbą wyjaśnienia paru faktów odnośnie copywritingu.


3 rodzaje copywritingu:

Copywriting jako kreatywny etap tworzenia reklamy. „I’m lovin it!” „Carlsberg. Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie”. Zastanawialiście się kiedyś, kto tworzy te popularne hasła? Copywriterzy z wyższej półki… płacowej, bowiem piszą teksty oraz scenariusze spotów telewizyjnych, radiowych czy kampanii internetowych dużych koncernów. Jeżeli w amerykańskim filmie pojawia się odnoszący sukcesy korporacyjne copywriter, zwykle pracuje nad jakimś dużym projektem reklamowym.

wordsCopywriter niczym skuteczny sprzedawca. Tak, dobrze przeczytaliście. Copywriting ma wiele wspólnego ze sprzedażą. W końcu teksty i hasła reklamowe tworzy się w konkretnym celu: mają przyciągnąć uwagę odbiorcy i skłonić go do podjęcia konkretnego działania, jakim najczęściej jest zakup produktu X. Wbrew pozorom słowo pisane w dalszym ciągu ma duże znaczenie (choć niektórzy wieszczą ludzkości cofnięcie się do pisma obrazkowego). Teksty reklamowe, broszury czy mailingi dobrych copywriterów mają wielką moc.

Twórca treści internetowych, czyli walczący z algorytmami wyszukiwarek i nie tylko. SEO copywriting, często niedoceniany i przez wielu odbierany przez pryzmat niskiej jakości tekstów (a często łopatologicznych zdań przeładowanych słowami kluczowymi w stylu „Kali kupić tani kredyt gotówkowy i tani kredyt konsolidacyjny.”) Tymczasem dobry SEO copywriter zajmuje się tworzeniem atrakcyjnych treści dla użytkowników oraz… wyszukiwarek internetowych. Co wcale nie jest takie proste, bo dany artykuł musi jednocześnie przyciągać uwagę użytkownika, zawierać ciekawe i wartościowe dla niego informacje, a zarazem być dobrze zoptymalizowanym, tak żeby i wyszukiwarki uznały go za godnego wywindowania wyżej w wynikach wyszukiwania.

Gdzie znaleźć dobrego copywritera…

Wielu ludzi dość sceptycznie podchodzi do copywritingu. Dlaczego? Jedni powiedzą: ech, tekst to każdy potrafi napisać, o ile nie robi rażących błędów ortograficznych i ma trochę oleju w głowie. Inni: a cóż to trudnego wymyślić kilka słów hasła reklamowego? Niby prawda, ale w praktyce taka postawa przynosi wielokrotnie opłakane skutki. Nasza strona internetowa nie przyciąga użytkowników, bo ciężko ją znaleźć a oferta przedstawia się mało atrakcyjnie. Nikt o nas nie słyszał, bez profesjonalnej akcji marketingowej przegrywamy z konkurencją, która lepiej odrobiła zadanie domowe pt. Jak osiągnąć sukces. Czyli co? Szukamy copywritera? Natychmiast!

STOP

Wielu ludzi może zajmować się copywritingiem, ale nie każdy jest mistrzem słowa pisanego. Są tacy, którzy kradną cudze teksty, inni za grosze napiszą cokolwiek i byle jak. Gdzie szukać dobrego copywritera?

Agencje reklamowe i multiagencje. Kampania reklamowa, tworzenie atrakcyjnych tekstów, a może audyt? Żadna praca im nie straszna, a efekty mogą pozytywnie zaskoczyć. Posiadają bogate i interesujące portfolio.

Freelancerzy z doświadczeniem. Branżowi fachowcy, współpracujący z agencjami lub pracujący na własne konto. Prowadzą fachowe blogi, doradzają tu i ówdzie. Nietrudno do nich dotrzeć. Wiedzą, jak dać się zauważyć.

Copywriterzy z polecenia. Nie tak kosztowni, dopiero rozwijający skrzydła, ale już odnoszący pierwsze sukcesy. Bo za sukces można uznać to, że są polecani jako ludzie znający się na rzeczy.


Joanna Kubica - copywriter.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.