Literatura stosowana w służbie marketingu treści
Autor: Tomasz Wypych
Czym jest i jak wykorzystać literaturę stosowaną w marketingu treści? Jak za jej pomocą przyciągnąć nowych klientów?
Literatura stosowana, według Stefanii Skwarczyńskiej – wybitnej badaczki kultury, to wszystkie teksty użytkowe, które nie należą do tzw. literatury pięknej. Według Skwarczyńskiej mianem literatury można zatem określić „każdy sensowny utwór”. O ile jednak literatura piękna służy przede wszystkim doznawaniu estetycznego zachwytu, o tyle literatura stosowana ma być użyteczna i pełnić funkcje praktyczne. Nie oznacza to jednak, że nie może zachwycać czytelników kunsztownym dopracowaniem. Współczesny użytkownik Internetu zalewany jest codziennie całą masą materiałów, z których większość ma charakter reklamowy. To od sposobu, w jaki go skomponujemy i od jego treści będzie zależało, czy nasz tekst zostanie przeczytany i zapamiętany.
Narzędzia literatury stosowanej
Treści marketingowe możemy przekazywać naszym klientom za pomocą bardzo wielu rodzajów tekstów. Mogą być to artykuły specjalistyczne (oferujące fachową wiedzę na określony temat), materiały dziennikarskie (sprawozdania z imprez branżowych, wywiady z producentami, recenzje produktów) lub e-booki (podręczniki i poradniki). Istnieje całe szerokie spektrum tekstów, które realizują tzw. marketing treści. Jego celem jest dystrybucja wartościowych informacji, które spełnią oczekiwania odbiorców i klientów.
Realizuj oczekiwania
Chcąc tworzyć dobrą literaturę użytkową, musisz wyjść naprzeciw oczekiwaniom Twoich klientów. Jaki produkt lub usługę oferujesz i jaką wiedzę z tego zakresu możesz przekazać swoim klientom? Jakich informacji oni potrzebują? Istotą nowoczesnego marketingu jest bowiem świadomość, że klienci spodziewają się od nas nie tylko produktów, które im udostępnimy, ale jesteśmy dla nich również ważnymi dostarczycielami informacji. Chcąc zareklamować naszą ofertę, nie powinniśmy silić się tylko na chwytliwe frazy i nachalność przekazu. Dobrze przygotowany artykuł specjalistyczny lub poradnik – dzięki któremu klient dowie się czegoś nowego – sprawi, że konsument będzie nas postrzegał jako profesjonalistów, z których wiedzy i usług warto korzystać.
Narzędzia literackie
Przygotowując tekst marketingowy, skupmy się również na jego formie. Ma on być bowiem ciekawy i wciągający dla czytelnika na tyle, by ten nie mógł oderwać od niego uwagi. Nasz styl musi być dynamiczny i przystępny w lekturze. Dlatego warto zrezygnować ze strony biernej (dzięki temu artykuł nabierze dynamizmu) i stosować czas teraźniejszy (przekaz będzie brzmiał aktualnie). Możemy pozwolić sobie również na dowcip, zgrabną metaforę i ciekawe porównanie. Wszystko oczywiście w granicach rozsądku. Nie tworzymy bowiem dzieła artystycznego, lecz tekst użytkowy o przyciągającej merytorycznie i estetycznie formie.
Jedyne, co nas ogranicza, to nasza wyobraźnia i warsztat literacki. Im więcej jednak będziemy pisać, tym nasz marketing treści będzie na coraz wyższym poziomie. Możemy stać się mistrzami pióra w swoim fachu – autorami użytkowych bestsellerów posiadających wierne grono czytelników i klientów.
Licentia Poetica - pisanie na zlecennie
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.