niedziela, 8 grudnia 2013

Jak napisać dobrą ofertę

Jak napisać dobrą ofertę


Autor: Anna Rejdych


Po przeczytaniu wielu artykułów na temat pisania oferty, pokrótce przedstawiam najważniejsze zasady, których trzeba się trzymać, aby napisać dobrze sprzedającą ofertę.


Długość oferty

Panuje opinia, że potencjalnym klientom, nie chce się czytać długich ofert. Wiadomo.. brak czasu, natłok informacji i obowiązków. Stosuje się, więc oferty krótkie, aby klient nie tracił zbyt wiele czasu na ich czytanie. Jednak nie jest to dobra metoda. W krótkiej ofercie nie jesteśmy w stanie przekazać odbiorcy wszystkich ważnych informacji o naszym produkcie. Jeśli w ofercie przekażemy klientowi wszystkie istotne informacje o produkcie i odpowiemy na pytania, które mogą mu się nasunąć, rozwiejemy wszelkie wątpliwości czytającego. A gdy brak wątpliwości, już nic nie stoi na przeszkodzie, aby kupić produkt. Fakt, że do podjęcia decyzji dla niektórych wystarczy kilka kluczowych informacji, ale jeśli wyeksponujemy je w tekście, wtedy nie będzie on musiał czytać całej oferty. Czy poczujesz się rozczarowany, gdy klient kupi produkt po przeczytaniu jedynie 1/3 oferty? Są jednak tacy, którzy potrzebują wielu argumentów, zanim podejmą decyzję. Nie oszczędzaj miejsca. Wpłyń na emocje czytelnika, przez barwne obrazy, zaskakujące opisy, skłaniające do myślenia pytania i ciekawostki.

AIDA

AIDA jest skrótem od czterech kroków:

1. 1.Zwróć uwagę – spraw, aby odbiorca przeczytał, choć kilka zdań oferty.

2. 2.Wzbudź zainteresowanie – nie pozwól, aby skończył czytanie po kilku zdaniach.

3. 3.Wzbudź pożądanie – spraw, aby w czytelniku powstała potrzeba posiadania Twojego produktu.

4. 4.Poproś o akcję – skłoń do podjęcia decyzji.

Ja/my – TY

Najlepiej żeby oferta była skierowana bezpośrednio do odbiorcy, używając jego imienia. Jednak, gdy jest to niemożliwe, postaraj się, aby słowo „Ty” pojawiało się jak najczęściej. Klienta interesuje tylko jego osoba i to jak Twój produkt może zaspokoić JEGO potrzeby. Gdy napiszesz ofertę, przejrzyj czy nie występują w niej słowa „ja/my”, jeśli tak, to zamień wszystkie na „Ty”. Skłoni Cię to, do zmienienia przekazu „jesteśmy fajni” na „klient jest najważniejszy”.

Wiarygodność

Możemy zachwalać nasze produkty, jednak, jaką klient ma pewność, że mówimy prawdę? Aby rozwiać jego wątpliwości najlepiej umieścić w ofercie opinie użytkowników produktu. Dla potencjalnego klienta, informacja, że wiele osób kupiło Twój produkt i jest z niego zadowolona, jest bardzo istotna. W przypadku Internetu takie informacje najlepiej umieszczać w pływających ramkach. Wtedy nie będziemy przedłużać sztucznie oferty, a kto będzie zainteresowany wszystkimi opiniami, to sobie przewinie pasek w ramce. Jeśli sprzedajesz produkt materialny, pokaż wyraźne zdjęcia. To jak wygląda przedmiot, jest podstawową informacją dla konsumenta, dlatego im więcej wyraźnych zdjęć, tym lepiej. Jeśli sprzedajesz usługi, jak np. szkolenia, warto umieścić galerie ze zdjęciami z poprzednich szkoleń. Odbiorca wtedy zobaczy jak wiele osób uczestniczyło w spotkaniu i czego może się po nim spodziewać.

Wiarygodność sprzedawcy

Często dla klienta istotne jest, kto jest sprzedawcą danego produktu, dlatego warto umieścić w ofercie kilka słów o sobie, oraz zdjęcie. Jeśli jesteś trenerem sprzedającym swoje szkolenia – przedstaw swoje kwalifikacje. Jeśli sprzedajesz swoją książkę – zobrazuj swoje doświadczenia, aby czytelnik nie miał wątpliwości, że wiedza zawarta w książce jest użyteczna. W ten sposób stajesz się dla klienta osobą realną i wiarygodną. Pisząc ofertę w formie listu, przy przywitaniu można umieścić swoje zdjęcie. Podpis na końcu dopełni wrażenia, indywidualnego i osobistego przekazu.

Czytelność oferty

Wiele osób może nie mieć czasu, ani ochoty na czytanie całej Twojej oferty. W takim wypadku skanuje jedynie tekst wyszukując najważniejsze informacje. Pomóż mu w tym poprzez nagłówki, pogrubianie tego, co ważne i zakreślanie tego, co najważniejsze. Warto używać list numerowanych oraz ramek i grafiki obrazującej treść oferty. Pisz językiem mówionym, aby to, co chcesz przekazać dotarło do większości czytelników. Nie warto popisywać się językiem specjalistycznym, bo gdy klient nie zrozumie, co do niego piszesz, nie kupi. Nie dopuszczalne są błędy ortograficzne i wszelkie inne jak np. literówki. Jeśli nie jesteś na tyle profesjonalny, aby napisać ofertę porządnie, klient może stracić wiarę, że sprzedajesz wartościowe produkty.

To są najważniejsze zasady, o których trzeba pamiętać przy pisaniu dobrej oferty. Zacznij je stosować, a z pewnością sprzedaż podskoczy. Życzę, aby Twoje oferty, były wyjątkowo efektywnymi sprzedawcami.

Źródło:

Zbiór artykułów zawartych w serwisie CzasNaE-Biznes.

Anna Rejdych

www.EJBI.pl


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

1 komentarz:

  1. Czasami nie prosimy klientów o akcje, ale ich do tego przymuszamy - przynajmniej w pewnym stopniu :) pomagają w tym pewne ograniczenia czasowe bądź inne. Często wykorzystywane przy sprzedaży pewnych produktów w promocji.

    Zapewni Was o tym CopywriterExpert :)

    OdpowiedzUsuń