niedziela, 8 grudnia 2013

Po co piszemy notki prasowe? Praktyczne wskazówki (cz. I)

Po co piszemy notki prasowe? Praktyczne wskazówki (cz. I)


Autor: Monika Świetlińska


Prawa do artykułu posiada
Agencja Interaktywna
Centrum Internetowe

Pytanie na pierwszy rzut oka wydaje się dość banalne. A i owszem. Notka, notatka, informacja prasowa ma... informować - to podstawowa funkcja notki. Co jeszcze należy o niej wiedzieć?


Powinna ona zapoznać czytelników np. branżowych serwisów internetowych z naszą ofertą - produktem lub usługą. Ale... nie na tym rola notatki się kończy.

Przypomnę pokrótce, jaka powinna być skuteczna notka, bo pisząc o roli notatki w kontaktach z mediami, bierzemy pod uwagę tylko te, które zostały skonstruowane we właściwy sposób. Pisane bez znajomości zasad można od razu wyrzucić do kosza: szkoda czasu Twojego i redaktorów.

Co cechuje dobrą notatkę prasową?

1. zwięzłość,
2. jasność i precyzja,
3. konstrukcja według odwróconej piramidy,
4. obiektywność,
5. brak komentarzy i własnych opinii,
6. neutralność,
7. zgodność z prawdą,
8. aktualność,
9. wartościowość (korzyść dla czytelnika z przeczytania notki),
10. obecność cytatów, wypowiedzi innych osób, statystyk, dat i nazwisk,
11. brak branżowego słownictwa na rzecz języka potocznego,
12. używanie trzeciej osoby w odniesieniu do siebie,
13. brak zachwalania - notka to czysta informacja.

Kiedy Twoja notatka spełnia te kryteria połowę sukcesu masz już za sobą. Istnieje szansa, że redaktor serwisu ją przeczyta, mało tego: uzna ją za tak interesującą, że zamieści w swoim serwisie.

Czego może dotyczyć notka prasowa?

Wszystkiego tego, o czym można poinformować... o nowym produkcie, usłudze, o firmie, o wydarzeniu, które organizujesz itd... Co opiszesz, zależy tylko od Ciebie. Pamiętaj tylko o zasadach.

Masz już gotową notkę... co dalej?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, kto jest Twoim odbiorcą. Nie traktuj nikogo przedmiotowo. Notka, którą wyślesz do kilku serwisów czy gazet może mieć tę samą treść, ale nie zapomnij, aby do redaktora, któremu przekażesz informację, zwrócić się z imienia i nazwiska. Sprawdź nazwisko kilka razy - złota zasada szeroko rozumianego dziennikarstwa mówi o tym, że pomyłka w nazwisku to najgorszy błąd sztuki dziennikarskiej i jest wręcz tak samo hańbiący jak pisanie niezgodnie z prawdą.

Stwórz bazę serwisów internetowych, które związane są z Twoją branżą. Zdobądź dane redaktorów odpowiedzialnych za ich prowadzenie i prześlij im notkę. Zanim ją wyślesz rzuć okiem jeszcze raz na poprawność. Najlepiej poproś kogoś, aby przejrzał treść.

Postaraj się, aby do tekstu dołączone były elementy multimedialne: video, zdjęcia, prezentacje itp. Weź pod uwagę fakt, że skrzynka odbiorcy Twojej wiadomości może ich nie przyjąć ze względu na za dużą pojemność załącznika. Staraj się przesyłać załączniki zapisane w standardowych programach, np. z rozszerzeniami doc, txt, jpg czy avi.

Kiedy wyślesz już swoja notatkę z załącznikami nie wydzwaniaj do redakcji i nie pytaj, czy notatka zostanie opublikowana i jak duże zmiany wprowadził redaktor? To straszni irytuje i w nadmiarze Twojej ingerencji redaktor może dla świętego spokoju zrezygnować z niej.

Jakich błędów należy unikać przy tworzeniu notatek do mediów? Co dają nam dobrze napisane i opublikowane notatki? Wszelkie wątpliwości postaram się rozwiązać w kolejnej części tego tematu.


Monika Świetlińska,
Centrum Internetowe
www.ci.net.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

1 komentarz:

  1. Taka notka prasowa to zwycięstwo :) Podobne zasady można wykorzystać przy tworzeniu innych treści, jak teksty seo, opisy produktów i teksty na strony internetowe :)

    Copywriter Zaprasza :)

    OdpowiedzUsuń